Lekcje historyczne

Królewska rodzina (3–6 lat)               

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Kim byli członkowie rodziny królewskiej, która zamieszkiwała w pałacu w Wilanowie? Skąd wiemy, które pomieszczenie należało do króla, a które do królowej? W trakcie spaceru po najstarszej części pałacu poznamy wszystkich członków rodziny królewskiej oraz rozszyfrujemy zabawne przezwiska nadane królewnie i królewiczom. Dowiemy się, czym pałac różni się od zamku oraz jak królewska rodzina spędzała czas w Wilanowie. Policzymy, kto zajmował większą liczbę komnat – król czy królowa? W królewskim orszaku podążymy z kolorowanką i królewskimi lalkami wykonanymi przez artystkę.

Zwierzaki, stwory i potwory (3–6 lat)

Wyruszmy w podróż do krainy starożytnych mitologii na spotkanie zwierzaków, stworów i potworów. Ukryte w dekoracjach pałacowych sfinksy, przyczajone na barokowych obrazach centaury oraz inne fantastyczne stwory czekają na odkrycie przez dzielnych poszukiwaczy. Dowiemy się, co łączyło króla Jana III z hipokampem, oraz rozwiążemy zagadkę sfinksa przedstawionego w sypialni królowej Marysieńki. Bawiąc się na filcowym dywanie edukacyjnym, poznamy nazwy stworów znanych z mitologii, a następnie stworzymy z włóczki znikostwory, które w magiczny sposób pojawiają się, ale równie zagadkowo potrafią znikać.

Wizyta u króla (6–12 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Chociaż król Jan III nie podejmie nas w swojej rezydencji osobiście, to dobrze go poznamy podczas zwiedzania komnat, w których i on przebywał ponad 300 lat temu. Dowiemy się, kogo nazywał swoją „niepokonaną pasją”, ile książek zgromadził w królewskiej bibliotece i co lubił czytać. Odpowiemy też na pytanie, czy zwycięzca spod Wiednia naprawdę wyruszył na wojnę w sandałach. Spostrzegawczy goście znajdą w królewskich apartamentach szaroburego kota i małą małpkę. Wreszcie przez chwilę będzie można się poczuć jak XVII-wieczny szlachcic, wkładając żupan i kontusz...

Wizyta u królowej (6–12 lat)         

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Poznajmy niezwykłą mieszkankę rezydencji wilanowskiej – królową Marię Kazimierę, zwaną Marysieńką.  To starannie wykształcona kobieta o przenikliwym umyśle, wybitnej urodzie i licznych talentach. W młodości była dwórką królowej Polski, a następnie sama zasiadła na polskim tronie u boku męża króla Jana III. Podczas wizyty poznamy ambitną panią na Wilanowie, która zawsze osiągała to, co sobie zamierzyła. Jaka była na co dzień? Jak się ubierała? Co przysparzało jej zmartwień, a z czego czerpała największą radość?

Pierwsza gwiazdka (6–12 lat)            

– zajęcia sezonowe

To zajęcia o tradycjach bożonarodzeniowych, związanych z dekorowaniem domu, potrawami wigilijnymi, muzyką świąteczną. Pokażemy, że postać Świętego Mikołaja powszechnie przedstawianego dziś jako gruby krasnal w czerwonym palcie ma niewiele wspólnego z pierwowzorem – biskupem w ornacie i mitrze. Zastanowimy się też, jak dawniej ubierano choinkę i skąd wziął się ten zwyczaj, dlaczego Święty Mikołaj przynosi prezenty oraz jak w przeszłości celebrowano Gwiazdkę. Podczas zajęć odniesiemy się także do opowieści związanej z narodzinami Jezusa, którą można prześledzić na wilanowskich obrazach.

Król wojownik (8–11 lat)

Spacerując po królewskich komnatach, zobaczymy dzieła sztuki upamiętniające zwycięstwa króla Jana III. Dowiemy się z nich, jakiego rodzaju bronią posługiwał się król i jaką zbroję nosił. Rozwiązując zagadki, poznamy nazwy miejsc, w których król stoczył zwycięskie bitwy, dowiemy się, jakimi cechami charakteru musi odznaczać się doskonały wódz, co król pisał w listach do królowej Marysieńki z wypraw wojennych i jak nazywał się jego ulubiony rumak. Przekonamy się również, o czym musiał pamiętać artysta, uwieczniając wizerunek zwycięskiego wodza, oraz sami wczujemy się w rolę nadwornego portrecisty, malując portret króla wojownika.

Obyczaje w dawnej Polsce (10–12 lat)

Jak wyglądało życie codzienne szlachcica w dawnej Rzeczypospolitej? Co łączyło go z tajemniczymi Sarmatami? Czy rzeczywiście wszyscy Polacy znali łacinę, jak twierdzili zagraniczni podróżni? Jak przyrządzano chrapy łosia i ogon bobra? Dlaczego przygotowania do tradycyjnego, staropolskiego pogrzebu trwały miesiącami? W trakcie zajęć nauczymy się również wiązać pas kontuszowy i przekonamy się, czy strój szlachecki był wygodny.

Mitologiczny kod Wilanowa (10–12 lat)

Naszymi przewodnikami po wilanowskim pałacu będą antyczni bogowie i herosi. Spoglądają oni na nas z licznych malowideł i dekoracji. Dlaczego król Jan III tak bardzo lubił ich towarzystwo? Odpowiedź zabrzmi nieco tajemniczo: mityczne motywy w Wilanowie to nie tylko ozdoba. To szyfr, za pomocą którego król chciał coś przekazać gościom odwiedzającym jego pałac – zarówno żyjącym w jego czasach, jak i potomnym. Rozszyfruj ten kod razem z nami! Zajęcia polecane jako podsumowanie materiału z zakresu mitologii starożytnej Grecji i Rzymu.

Jak w sarmackim zegarku (12–15 lat) 

Wyruszmy razem w podróż w czasie! Tylko czym właściwie jest czas? Czy musimy go mierzyć? Jak to robiono kiedyś i jak sobie z tym zadaniem radzimy dziś? Dlaczego o czasach króla Jana III mówi się, że to okres olbrzymich postępów w chronometrii? Może sam król miał z tym coś wspólnego? Podczas zajęć poznamy sposoby pomiaru czasu na przestrzeni wieków. Przyjrzymy się zegarom z kolekcji wilanowskiej i nauczymy się różnych klasyfikacji czasomierzy. Porozma-wiamy o dawnych kalendarzach, odszukamy zegar słoneczny, który od XVII wieku zdobi elewa-cję pałacu, i sprawdzimy, czy nadal działa.

Wnętrza pałacu i ich symbolika (13–19 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Dzieła sztuki dekorujące wnętrza pałacu wilanowskiego mówią. Ogromną satysfakcję sprawia możliwość zrozumienia ich języka. To właśnie symbole pozwalają na przekazywanie bogatych treści w skondensowany, lecz często także niejednoznaczny i przewrotny sposób. Podczas zajęć przekonamy się, że umiejętność wnikliwej obserwacji stanowi klucz do odczytania symbolicznych i alegorycznych znaczeń. Analizując wybrane dzieła sztuki, dowiemy się, co król Jan III chciał przekazać zarówno współczesnym sobie, jak i potomnym.

Na sarmackim dworze (13–19 lat)

Król Jan III wzniósł swą wilanowską rezydencję, by cieszyć się urokami życia na wsi, odpoczywać w otoczeniu przyrody, doglądać prac związanych z uprawą roli i ogrodnictwem. Przyglądając się uważnie dekoracjom pałacu, znajdziemy w nich odbicie ziemiańskich upodobań króla. O dawnej etykiecie przy stole opowiedzą nam wysmakowane przedmioty, dziś już właściwie niespotykane w takich formach. Będziemy mieli także okazję przymierzyć elementy staropolskiego stroju – żupan, kontusz, pas kontuszowy, kołpak, a następnie zidentyfikować je na XVII-wiecznych portretach reprezentacyjnych szlachty.

Wilanów perłą baroku (13–19 lat)

Pałac wilanowski to niezwykła rezydencja królewska – perła polskiego baroku. Ale czym właściwie jest barok? Co w nim wyjątkowego i przełomowego? Dlaczego z pałacowego sufitu wyłania się całkiem tłuściutka noga pewnego putta? Dlaczego po złożeniu na pół plan pałacu przybiera kształt litery „L”, a wzrok płata nam figle, gdy patrzymy na posadzkę królewskiej biblioteki? Wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te pytania i nauczymy się, jakie cechy dzieła sztuki pozwalają określić je mianem „barokowy”. 

Zakochany król i królowa (15–19 lat)         

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu

Pałac w Wilanowie to rezydencja zakochanej pary królewskiej. Jaki był naprawdę związek przepięknej Francuzki i polskiego szlachcica? Odpowiedzi będziemy szukać w listach miłosnych, które pozostawili po sobie Jan III i Maria Kazimiera. Spróbujemy odczytać także miłosne treści ukryte w licznych dekoracjach. Freski zdobiące galerie pałacu, przedstawiające sceny ulubionej opowieści mitologicznej króla – o Amorze i Psyche – pozwolą nam zrekonstruować ten barwny mit. Spotkanie jest okazją do rozmowy o zwyczajach ślubnych w dawnej Rzeczypospolitej, dawnych kanonach urody czy afrodyzjakach.

PATRONAT MEDIALNY:

Dziecko w Warszawie logo  

Polecane