Lekcje przyrodnicze

Król ogrodnik (3–9 lat)

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu
– zajęcia plenerowe

Praca w ogrodzie bywa ciężka, ale przynosi bardzo dużo radości i satysfakcji. Nawet sam król Jan III z przyjemnością zajmował się ogrodami oraz dbał o to, aby zachwycały pięknem i oryginalnością. W trakcie zajęć uczniowie będą poznawać zasady tworzenia ogrodu barokowego. Dowiedzą się, czym są heliotrop, karczoch, tuberoza bądź lubczyk oraz jakie znaczenie w barokowym ogrodzie odgrywał kolor. Poznamy również licznych sprzymierzeńców ogrodnika w świecie zwierząt.

Zielona wyprawa (3–9 lat)

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu
– zajęcia plenerowe

To niezwykła wyprawa w świat parkowej przyrody. Dowiemy się, jakie rośliny i zwierzęta można spotkać w wilanowskich ogrodach oraz parku, nauczymy się je rozpoznawać. Poznamy przystosowania zwierząt do życia na lądzie (w parku) oraz w wodzie (w Jeziorze Wilanowskim). Zastanowimy się również, czy rośliny i zwierzęta są pożyteczne dla człowieka.

Świat filtrującej dafni (10–15 lat)

– zajęcia plenerowe

Wszystkich chętnych do eksperymentowania i poznawania tajników przyrody zapraszamy na spotkanie w wilanowskim laboratorium przyrody. Podczas wyprawy do parku – wyposażeni w niezbędny sprzęt prawdziwego badacza przyrody – będziemy poznawać mikroorganizmy wilanowskich ogrodów oraz zastanowimy się, jaką funkcję pełnią w przyrodzie. Dowiemy się, co to jest profil glebowy, w jaki sposób powstaje gleba, jak jest zbudowana oraz jaką rolę odgrywa dla organizmów żywych. Zagłębimy się również w wody jeziora, stawu i potoku, aby zbadać stan ich czystości, samodzielnie sprawdzając ich pH. Przeanalizujemy czynniki, które mają wpływ na czystość wód, a pośrednio na kondycję ich mieszkańców. Zastanowimy się również nad rolą człowieka w kształtowaniu środowiska przyrodniczego.

Wilanowskie obserwatorium przyrody (10–15 lat)

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu
– zajęcia plenerowe

Podczas zajęć będziemy obserwować i rozpoznawać rośliny oraz zwierzęta występujące w królewskim parku. Prócz spostrzegawczego oka pomoże nam w tym sprzęt optyczny – lupy i lornetki. Nauczymy się oznaczać rodzime i obce gatunki drzew. Będziemy poszukiwać tropów i śladów zwierząt, które być może wskażą nam drogę do swoich mieszkań – dziupli, nor czy gniazd. Zajęcia polecane jako dopełnienie materiału z zakresu królestwa roślin i zwierząt.

Na łowy z rarogiem, arkebuzem i… lornetką (13–19 lat)

– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu
– zajęcia plenerowe

Zapraszamy na niezwykłe spotkanie z przyrodą, w czasie którego uczniowie poznają nie tylko myśliwskie pasje króla Jana III, ale też współczesne formy obserwowania przyrody. Dlaczego birdwatching jest tak popularny w dzisiejszych czasach? Jak podejść zwierzynę i jej nie spłoszyć? Jak rozpoznać ślady bytowania zwierząt i nie pomylić tropów lisa i psa? Zapraszamy na bezkrwawe łowy z lornetką do ogrodów wilanowskich. Podczas zajęć odwiedzimy także pałacowe gabinety myśliwskie.

Przyroda w miastach (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe

Co żyje na naszych osiedlach? Dlaczego parki i ogrody są ważne dla roślin, zwierząt i ludzi? Jak dzika i naturalna może być przyroda w miastach? Odpowiedzi na te pytania poszukamy na wilanowskich osiedlach, w parku przypałacowym i rezerwacie Morysin. Uczestnicy spotkania poznają różnorodność przyrody Warszawy w strefach poddanych różnej presji człowieka. Zajęcia polecane jako uzupełnienie wiedzy z zakresu ochrony przyrody i środowiska naturalnego.

Style w ogrodach (16–19 lat)

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 
– zajęcia oraz pomocnicze materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz ruchu
– zajęcia plenerowe

Oprawę pałacu w Wilanowie stanowią wspaniałe, królewskie ogrody. Od wschodu do pałacu przylega dwupoziomowy ogród barokowy. Na północ i południe rozciągają się malownicze ogrody krajobrazowe zwane angielskimi. W jaki sposób uzyskujemy takie niezwykłe kształty roślin? Co sprawia, że układają się one w barwny dywan? Dlaczego tajemnicze zakątki nie zarosły chwastami? Zajęcia są prezentacją różnych typów założeń ogrodowych na przykładzie ogrodów wilanowskich. W części praktycznej uczestnicy będą odnajdować elementy charakterystyczne dla ogrodu barokowego, ogrodu w stylu angielskim i angielsko-chińskim. Wspólnie zastanowimy się też, jaką rolę odgrywały ustawione wśród zieleni posągi. Zajęcia polecane szczególnie dla uczniów szkół plastycznych.

Polecane